Według wstępnych danych policyjnych w 2024 r. na warszawskich ulicach doszło do 729 wypadków, w tym 21 śmiertelnych, w których zginęło 25 osób.
W całym kraju liczba ofiar wypadków, po wyraźnym spadku między 2021 a 2022 rokiem, od trzech lat utrzymuje się na podobnym poziomie. W 2024 r., według wstępnych danych było ich 1881, rok wcześniej – 1893, a w 2022 r. – 1896.
Ofiary śmiertelne wypadków drogowych w Polsce w latach 2014-2024
Ofiary śmiertelne wypadków drogowych w Warszawie i ościennych powiatach w latach 2014-2024
Na terenie podlegającym Komendzie Stołecznej Policji, a więc w Warszawie i w dziewięciu powiatach ją otaczających, w ubiegłym roku zginęło w wypadkach drogowych 87 osób. To spadek w porównaniu z 2023 r. gdy było ich 103. Oznacza to, że w liczącym ok. 1,3 mln mieszkańców „obwarzanka” ofiar było 62 – 2,5 razy więcej niż w Warszawie. Ta proporcja była podobna również w poprzednich latach.
W samej Warszawie ofiar wypadków było 25, czyli o cztery mniej niż rok wcześniej. Ta liczba regularnie w stolicy spada. Jest dwukrotnie niższa niż w 2017 r., trzykrotnie niższa niż w 2013 r. i pięciokrotnie niższa niż w 2008 r.
Ofiary śmiertelne wypadków drogowych w Warszawie w latach 2014-2024
Choć liczba wypadków drogowych utrzymuje się w ciągu ostatnich pięciu lat na podobnym poziomie ok. 700 rocznie, coraz rzadziej kończą się one tragicznie.
Wśród 25 ofiar wypadków drogowych w Warszawie:
- 14, czyli nieco ponad połowę, stanowią piesi. Wśród nich 5 zginęło na „zebrach” z sygnalizacją, a 2 na przejściu dla pieszych bez sygnalizacji (w tym jedna na przejściu przez jezdnię, a jedna – przez torowisko tramwajowe). Poza tym 3 pieszych zginęło, przechodząc w miejscu niedozwolonym przez jezdnię lub torowisko, kolejnych 3 na chodniku lub w strefie zamieszkania, a 1 na przystanku autobusowym;
- 9 kierowców i pasażerów aut. W tym aż 3 osoby w wypadku na ul. Vogla, gdzie kierowca bmw rozpędził się do 170 km/h, zabijając siebie i dwóch pasażerów;
- 1 motocyklista. To znaczny spadek, w poprzednich latach co roku notowaliśmy 6-8 śmiertelnych wypadków w tej kategorii uczestników ruchu;
- 1 rowerzystka.
Ofiary śmiertelne wypadków drogowych w podziale na grupy uczestników ruchu w Warszawie w 2024 r.
Ofiary śmiertelne wypadków drogowych wśród pieszych w Warszawie w 2024 r.
W ubiegłym roku w Warszawie nie doszło do żadnego śmiertelnego wypadku w komunikacji miejskiej, nie zginął też żaden użytkownik hulajnogi, UTO, czy UWR.
Mimo rekordowo niskiej liczby wypadków śmiertelnych, aż 3 z nich zakończyły się śmiercią więcej niż 1 osoby. Niepokoi również to, jak wiele z nich było poprzedzone rażącym złamaniem przepisów ruchu drogowego – m.in. rozpędzeniem się do prędkości uniemożliwiającej kontrolę nad pojazdem, zignorowaniem czerwonego światła, przekraczaniem „na dziko” wielopasmowej jezdni albo wejściem pod tramwaj. Co gorsza, wielu sprawców prowadziło pojazd mimo braku prawa jazdy lub pod wpływem alkoholu, a po zabiciu innej osoby uciekło z miejsca zdarzenia. Skuteczne eliminowanie z warszawskich dróg osób, które w ten sposób postępują może być kluczowe dla lepszej ochrony uczestników ruchu drogowego na warszawskich ulicach i dalszej redukcji liczby ofiar, które tracą życie na warszawskich drogach.
Zaprezentowane powyżej statystyki to wstępne dane przekazane przez Policję. ZDM pracuje nad analizą danych dotyczących wszystkich wypadków, aby zaobserwować ważne trendy i główne zagrożenia na drogach. Szczegółowe analizy zostaną zaprezentowane w corocznym raporcie o stanie bezpieczeństwa drogowego.